۷ دقیقه
[ratemypost]

درمان زگیل با RF

ضایعه پوستی
آنچه می خوانید...

یکی از مسائلی که به طور شایع در خانم ها و گاهی در آقایان با آن مواجه هستیم، زگیل های مسطح است. این زگیل ها بیشتر روی صورت، گردن و گاهی هم در قسمت پایین قفسه سینه به شکل برجستگی های ریز قهوه ای رنگی ظاهر می شوند.

عامل بروز این نوع زگیل های سطحی، نوعی ویروس به نام HPV است. بهتر است بدانید این ضایعات مسری هستند و می توانند به سادگی و در اثر دستکاری منتشر شوند. اعمالی مانند بند انداختن برای از بین بردن موهای صورت یا اصلاح صورت با تیغ و استفاده از دستگاه های اپی لیدی نیز می توانند باعث انتشار ویروس زگیل های مسطح در قسمت های مختلف پوست بیمار شوند. به همین دلیل شاید بتوان دلیل گسترش زگیل های سطحی بیمار را اصلاح موهای صورت دانست.

درباره زگیل چه می‌دانید؟

زگیل ها نوعی غده گوشتی هستند که در هر سطحی از بدن می‌توانند تشکیل شوند و رشد و افزایش یابند. زگیل ها عموما در دسته ویروس ها قرار داشته و احتمال واگیر به همراه دارند. زگیل ها انواع مختلفی دارند برای مثال زگیل هایی که بر روی الت تناسلی یا سطح باشن و مقعد بوجود می‌آیند در دسته زگیل های تناسلی قرار داشته و مقاربتی هستند.

رابطه تضعیف سیستم ایمنی و زگیل چیست؟

هرگاه سیستم ایمنی فردی در ابتلا به بیماری یا مصرف داروهای مهار کننده سیستم ایمنی مانند کورتون، تضعیف شود، احتمال ابتلا به زگیل بالا می رود. اگر فرد بیمار، از قبل مبتلا به زگیل باشد، احتمال تکثیر ویروس و افزایش تعداد و اندازه ضایعات هم بیشتر می شود.

آیا زگیل ها خود به خود از بین می‌روند؟

از بین رفتن زگیل به خودی خود ممکن است حدود چندین ماه یا چندین سال زمان ببرد اما معمولا افراد با مشاهده این ضوایع سریعا برای درمان و از بین بردن اقدام می‌کنند زیرا زگیل ها واگیردار هستند و باید هر چه سریعتر برطرف شوند.

علت عود و پیشرفت زگیل ها چیست؟

افراد به محض اینکه این ضوایع را بر سطح پوست خود در هر ناحیه ای از بدن مشاهده کردند باید برای درمان اقدام کنند زیرا زگیل ها به سرعت ویروس را به نواحی دیگر پوست منتقل کرده و گسترش می‌دهند.

روش های درمان

راه های مختلفی برای درمان زگیل های مسطح وجود دارد، مانند داور درمانی با داروهای موضعی یا خوراکی، کرایوتراپی (فریز کردن)، کوتر کردن (سوزاندن) و لیزر درمانی.

در نهایت هم لیزر درمانی در درمان زگیل های مسطح کاربرد دارد. معمولا بعد از استفاده از لیزر PDL، علائم پورپورا (کبود شدگی) در محل ضایعات به وجود می آید که این علائم پس از گذشت یک هفته از بین خواهند رفت.

درمان زگیل با لیزر

کرایوتراپی

کرایوتراپی یا فریز کردن، یکی از روش های مرسوم برای درمان زگیل می باشد. در این روش بافت زگیل تخریب می شود و با استفاده از نیتروژن مایع دمای آن را پایین آورده تا اثرات درمان روی آن اعمال شود. تعداد دفعات و تکرار درمان زگیل در این روش با توجه به شکل زگیل و متغیر می باشد.

کرایوتراپی یکی از روش های موثر برای درمان زگیل بشمار می‌رود که در واقع همان سرما درمانی است. این روش کارساز به این صورت است که ابتدا ناحیه مورد نظر تحت کاهش دمای ناحیه قرار می‌گیرد. بدن و سیستم عصبی بدن نسبت به کاهش دما و سرد شدن ناحیه واکنش نشان داده و درمان شروع می‌شود. این روش درمانی در حقیقت شامل 3 مرحله است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  1. انتقال حرارت : این مرحله در واقع آماده سازی فرآیند درمان محسوب شده که با کاهش دما انجام می‌شود. نیتروژن مایع باید به دمای 196 درجه سانتی گراد رسیده و بر سطح ضایعه قرار گیرد.
  2. تخریب سلول : در این مرحله زگیل به با سرد شدن ناگهانی تضعیف و دچار تخریب سلول می‌شود.
  3. مرحله بهبودی : بعد از از بین رفتن ضایعه، ناحیه دچار قرمزی و احتمالا کمی التهاب خواهد شد که نشان دهنده از بین رفتن کامل ضایعه است.

لیزر پالس دای

استفاده از لیزر نیز یکی دیگر از روش های درمان زگیل می باشد. در این روش هموگلوبین های موجود در رگ های خونی را هدف قرار خواهند داد. گرمای لیزر با بافت های اطراف محل زگیل منتقل شده و برای جلوگیری از رسیدن مواد غذایی به زگیل، رگ های خونی آن ها را مسدود می کنند. با این کار زگیل خشک شده و از پوست جدا می شود.

لیزر دی اکسید کربن

در این روش از طریق ارسال پرتوهای متمرکز و قوی، باعث تخریب و محو شدن بافت های آسیب دیده می شود. این روش فقط به یک جلسه درمان نیاز دارد.

آر اف

امواج رادیو فرکانسی، یکی از جدیدترین و بهترین روش های برداشتن ضایعات پوستی از جمله زگیل محسوب می باشد. این امواج، گرمای حداقل و فرکانس بالایی دارند. در این روش به بافت های سالم آسیبی وارد نمی شود. درد و خونریزی کمتری دارد و نتیجتا اسکار کمتری به جای می گذارد.

جراحی زگیل

گاهی اندازه و عمق زگیل ها بسیار بزرگ و عمیق است که با روش های نامبرده قابل درمان نمی‌باشد بنابراین برای از بین بردن این ضایعه از روش جراحی استفاده می‌کنند. جراحی این زگیل ها نوعی روش سرپایی است که مدت زمان زیادی نیز لازم ندارد.

زگیل

مزیت استفاده از رادیو فرکانسی یا RF برای برداشتن زگیل

  • لخته شدن فوری خون و التیام یافتن سریع جای زخم ضایعات
  • به دلیل اینکه به صورت مرحله ای انجام می شود، از دقت و ظرافت بالایی برخوردار است.
  • بدون ایجاد فعالیت عفونتی- باکتریایی
  • نیاز به بخیه ندارد بنابراین اسکار یا آسیب روی پوست ایجاد نمی شود.
  • تورم، درد و فشار کمتری نسبت به جراحی دارد.
  • بدون درد و با بی حسی موضعی ساده انجام می شود.

مطب دکتر مصطفی خدایاری مجهز به دستگاه RF می باشد و آماده ارائه خدماتی مانند برداشتن خال و زگیل به روش RF و کرایوتراپی می باشد.

روش های از بین بردن زگیل چند جلسه هستند؟

روش های نامبرده همگی روشی سرپایی و غیر تهاجمی محسوب شده و در اکثر موارد با یک جلسه درمانی نیز سبب بهبود و درمان زگیل می‌شوند. تعداد جلسات درمانی به میزان سطح و عمق ضوایع و نوع پوست بستگی داشته و گاهی در مواردی ممکن است به چندین جلسه مراجعه نیاز داشته باشد که توسط پزشک تعیین می‌شود.

مراقبت های بعد از درمان

حین درمان زگیل های مسطح که اساساً هیچ خطری برای فرد ندارند و فقط از نظر زیبایی مشکل ساز هستند، باید مراقب عارضه های درمان ها مانند لک شدن پوست به دنبال فریز کردن، سوزاندن یا لیزر درمانی بود و از بروز آنها پیشگیری کرد. منطقی تر آن است که ابتدا چند ضایعه بیمار به طور آزمایشی درمان شوند و اگر عارضه ای دیده نشد، در جلسه های بعدی تمام ضایعات درمان شوند.

استفاده از کرم های لایه بردار ملایم مانند اسید میوه های ضعیف و استفاده مرتب و مداوم از ضد آفتاب ها به این بیماری توصیه می شود.

استفاده از مکمل های غذایی مانند روی یا سلنیوم نیز ممکن است تا حدی بتواند نقص ایمنی فرد را برای مقابله با تکثیر ویروس زگیل جبران کند. هنوز هیچ درمان قطعی برای خلاص شدن از شر زگیل ها وجود ندارد. در حال حاضر تنها واکسن ضد زگیل موجود در بازار، مخصوص زگیل های تناسلی است.

تزریق این واکسن ها به دختران جوان، می تواند از ابتلای دهانه رحم در آینده تا حد زیادی پیشگیری کند.

توصیه می شود برای انجام درمان های پوستی و مراقبت های بعد از آن به بهترین دکتر پوست در تهران مراجعه نمائید.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مصطفی خدایاری

دکتر پوست، مو و زیبایی
فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران
درمان چاقی و پر خوری بدون دارو و رژیم لاغری بصورت تضمینی

یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =